3/26/10

ENTRY INI BERMANFAAT

HAHAHA...
saje je wat tajuk cmtu..yela...aliapeng semakin x mengunjungi blog aku skang..lau dlu..de je dia komen..skang ntah ke mana kawa aku tu..
huhuhu

aku tak tahu pe yg korang fikir bila korang baca sesebuah artikel..aku agak rajin membaca(lempanglah aku)..sebab tu aku byk ilmu (tarikla bulu idung aku supaya akus edar)..hikhik,...ok..x lawak..

aku ada terbaca..pasal pendidikan secara informal pada kanak-kanak..
..kalau kita nampak ada budak kecik..yang baru merangkak..
dia capai (ambil) satu mende contohnye bedak..
then..dia akan belek2...main..dan lemparkan dia..x pun dia tumpahkan bedak tu..

kita amatlah TIDAK digalakkan utk memarahi kanak2 itu..atau pun..kita amatlah DILARANG utk merampas bedak tu masa dia tgh membeleknya..
kenapa?
mengapakah?

sebab..pada masa kecillah kanak-kanak akan belajar utk mula fokus dan belajar secara sendiri..
andainya kita mengejutkan mereka dan merampas 'masa berharga' itu..kemungkinan, tumbesaran dan kematangan fokusnya akan kurang apabila besar..

kita mesti nak anak kita boleh tumpukan perhatian dalam kelas bila dia belajar nnti kan?
so..fikir2kan...


p/s - tapi..jgn la samapi anak kita pegang jarum kita biarkan pulak..sebaiknya..kita pergi duduk sebelah dia..ckp pelan2..'sayang, jarum tu..bahaya...bg abah boleh? nnti anak abah ni luka pulak...'..kan?

No comments:

Post a Comment

pingpingu